هنر کده رزبران

هنر کده رزبران

هنر کده رزبران

هنر کده رزبران

هنر کده رزبران
هنر کده رزبران
R O Z B O R A N
موضوعات
آرشیو
پشتيباني آنلاين
آمار
نویسندگان
جستجو
جدید ترین مطالب
امکانات جانبی
تبلیغات
هنر کده رزبران

 

 

 

فروشگاه هنری رُزبُران

ارائه دهنده ی شاهکار های هنری و تزئینی رُزبُران

 

شاهکارهای تزئینی و هنری خلق شده از گچ، سیمان، سنگ، آینه، شیشه، کاشی، رنگ، چوب، فلز و...

آثار اجرایی و تأییدی رُزبُران که می تواند تابلو، تابلو فرش، تابلو نقش، تابلو گچبری، تابلو آینه کاری، تابلومُعرق، تابلو مُنبت، تابلو مُشبک وهر شیء و چیز دیگری باشد.

 

 

الف-این آثار زیر نظر اساتید مجرب و متخصص مؤسسه ی هنری رُزبُران، توسط دستان زِبَردست هنر مندان رُزبُران، بصورت کاملاً هنری و دستساز خلق می شوند.

ب-عرضه ی آثار مستقیماً توسط شرکت رُزبُران و به صورت مجازی در پایگاه های متعدد اینترنتی رُزبُران صورت می گیرد.

ج-همه ی آثار دارای هویت وسند رسمی از رُزبُران بوده وحقوق آن بطور تمام و کمال در آرشیو مؤسسه ی هنری رُزبُران ثبت و ضبط است.

د-پر واضح است که از هر اثر تنها یک عدد موجود می باشد که نقل و انتقال آن پس از رُزبُران به صاحبان آن تعلق خواهد گرفت.

ه-عرضه ی آثار منحصراً در کشور جمهوری اسلامی ایران است.

و-مدت هفت روز پس از رو نمائی و نمایش، هر اثر قابل ارائه و عرضه می باشد.

ز-پس از یک هفته شهود، اثر به بالاترین قیمت پیشنهادی از قیمت پایه ی رُزبُران، فروخته می شود.

ح-متقاضیان یک اثر بر سر پیشنهادات خود به توافق خواهند رسید.

ط-آثار با نام تجاری R O Z B O R A N عرضه می شوند.

 

نام اثر

 

26حرف انگلیسی، شاخه های تعریفی آثار را مشخص می کنند. غالب این شاخه ها به صورت پنل و با سایز های متعارف می باشند.

تنها شاخه ی X است که شامل هرچیز غیر از سایز های متعارف می باشد.

شماره سریال کالا نیز در پایان به نام آن اضافه خواهد شد.

به طور مثال R O Z B O R A N_X 32  نام و شناسه ی اختصاصی اثری است که به شما ارائه گردیده و شما صاحب امتیاز آن شده اید.

شما نیز می توانید برای تهیه یک اثر مستقیماً اسم و شاخه ی آن را در مرور گر خود جستجو کنید.

 

شاخه های تعریف شده ی آثار به شرح زیر می باشد :

 

 

R O Z B O R A N_A : Panel 120*120 cm

R O Z B O R A N_B : Panel 120*180 cm

R O Z B O R A N_C : Panel 120*160 cm

R O Z B O R A N_D : Panel 120*80 cm

R O Z B O R A N_E : Panel 120*60 cm

R O Z B O R A N_F : Panel 120*48 cm

R O Z B O R A N_G : Panel 60*60 cm

R O Z B O R A N_H : Panel 60*80 cm

R O Z B O R A N_I : Panel 60*40 cm

R O Z B O R A N_J : Panel 60*30 cm

R O Z B O R A N_K : Panel 60*20 cm

R O Z B O R A N_L : Panel 30*30 cm

R O Z B O R A N_M : Panel 30*80 cm

R O Z B O R A N_N: Panel 30*40 cm

R O Z B O R A N_O : Panel 30*20 cm

R O Z B O R A N_P : Panel 30*15 cm

R O Z B O R A N_Q : Panel 30*10 cm

R O Z B O R A N_R : Panel 20*20 cm

R O Z B O R A N_S : Panel 20*40 cm

R O Z B O R A N_T : Panel 20*15 cm

R O Z B O R A N_U : Panel 20*10 cm

R O Z B O R A N_V : Panel 15*15 cm

R O Z B O R A N_W : Panel 15*45 cm

R O Z B O R A N_X :  xxxxxxxxxx

R O Z B O R A N_Y : Panel 15*10 cm

R O Z B O R A N_Z : Panel 10*10 cm

 

کلمات مرتبط با ما:

تابلو، تابلو نقش، تابلو فرش، تابلو گچ، تابلو گچبری، تابلو آینه کاری، تابلو هنر، اثر هنری، قاب گچ بری، قاب آینه کاری، رزبران، رزبران پنل،هنر کده،هنر کده رزبران،فروشگاه، فروشگاه هنری، گالری، گالری هنری،فروشگاه مجازی،تابلوسازی، آثار هنری، صنایع دستی، کاردستی، کالای هنری، کالای لوکس، گچبری، گچ بری، رزبران تابلو، تابلو رزبران، گچبری تابلو، آینه کاری تابلو، کتیبه گچ بری، گچبری کتیبه، تابلو طرح، کالای لوکس، اجناس لوکس، تابلو نفیس، اثر نفیس، تابلو لوکس، تابلو کاشی، تابلو معرق، تابلو منبت، معرق تابلو، منبت تابلو، تابلو آینه، قاب آینه، پنل هنری، هنر ایرانی، هنر دست، شاهکار، شاهکار هنری، هنر،طرح، نقش،نقش برجسته،تابلو برجسته،تابلو نقش برجسته،نقوش برجسته،برجسته تابلو،

 

 

 


تعداد بازديد : 370
یک شنبه 20 بهمن 1392 ساعت: 10:30
نویسنده:
نظرات()
می پسندم نمی پسندم
فروشگاه هنری رُزبُران

فروشگاه هنری رزبران


تعداد بازديد : 267
یک شنبه 20 بهمن 1392 ساعت: 10:22
نویسنده:
نظرات()
می پسندم نمی پسندم
گچبری فرنگی و آینه کاری به سبک رزبران

گچبری رزبران


تعداد بازديد : 1726
چهار شنبه 2 بهمن 1392 ساعت: 12:59
نویسنده:
نظرات()
می پسندم نمی پسندم
هنر آینه کاری

 

 

آینه کاری

 

 

   انعکاس نور در آیینه و تکثیر روشنایی به وسیله ی آن، موجب به وجود آمدن هنری به نام آینه کاری شده است که جلوه ای زیبا و درخشنده به مکان می دهد. آینه کاری مانند گچ بری دامنه ای وسیع دارد و نمی توان آن را محدود کرد .

 


تعداد بازديد : 359
چهار شنبه 2 بهمن 1392 ساعت: 12:55
نویسنده:
نظرات()
می پسندم نمی پسندم
هنر گچ بری

 

گچبری

 

 

   نقش برجسته هایی که از گچ تشکیل می شوند معمولاً با بُریدن، سر و کار دارند. گچ را بُریدن و کَندوکاری کردن روی آن را  از گذشته تا به حال ، گچبری می گویند.

   گچبری در دوران های مختلف تاریخ، طیّ طریق نموده تا به امروز که آثار آن در بافت شهری به صورت گسترده ای جلوه گر شده و از آن در نمای درونی ساختمان ها و بناهای بزرگ و مساجدبا سبک های مختلف استفاده شده و نشانگر سال ها تمدّن و فرهنگ این مرز و بوم است که در کالبد معماری، متظاهر می شود و هر شکل از آن معنا و مفهوم و پیامی در بر دارد .

   آثار تاریخی و هنری ایران، بیانگر آن است که آفرینش یک اثر، عموماً بر اساس باورها و اعتقادات و طرح ریزی هایی که ریشه در فرهنگ گذشته داشته، انجام گرفته است . در این آثار، هنر،بخشی در قالِب تصویرکلِ آن اثر است و با بخش هایی دیگر، جدا و بی ارتباط نیست . در معماری ایران، اجزا با یکدیگر و با تَمامیت اثر، رابطه و هماهنگی دارند. رابطه ی اجزا باهم و گنجانیدن آن ها در یک قالب که در همه ی آثار نمایان است، یک کالبد فیزیکی از اصل دین اسلام، یعنی توحید است . در واقع درخشش نقوش و جلوه های رموز پنهان و طرح های یک اثر بی بدیل هنری، متأثّر از عشق و فطرت پاک هنرمندانی است که مُلهِم از وَرای مادّه است .

   ویژگی و برتری معماری اسلامی ایران، گوناگونی عناصر معماری آن نیست بلکه ذوق سلیم وضوح ، ظرافت ، تناسب درست و سنجیده و آمیزش کلّی هنر های کاربردی و سازگاری بین عناصر معماری است .

   یک ویژگی اصلیِ هنرمند ایرانی این است که همواره هنر را با زندگی آمیخته و اکثراً ذوق هنری خود را در ساخت وسایل و لوازم مورد نیاز به کار بُرده است .

اکثر هنرهای ایرانی، جنبه ی کاربردی و انتفاعی داشته و جزء هنر های صناعی محسوب می شوند. نقوش گل و برگ با تنوّع بی انتها، نقش های ظریف و در هم بافته ی هنری، که از چند ستاره درست می شوند .

  اشکال درهم پیچیده و عبارات خوش نویسی ، اشکال طبیعی و طرح های اسلیمی ، مُؤیّد اَشکال درهم بافته و ترکیبات خطاطی از دوره ی اسلامی است که بوسیله ی هنرهای کاربردی چون :کاشیکاری ، گچبری ، منبت کاری،آینه کاری، نقاشی و ...، در آرایش بناها، نقش می بندد و چنان شاهکارهای بی بدیل را در معماری پدید می آورد .

   همچنین هنر کاربردی شامل آن بخش از فعالیت های بَشریست که نمایانگر عواطف و احساسات درونیِ آفریننده است .هدف اصلی، برآوردن نیازهای روانی و دَرونی است و هنر عبارت از خلّاقیت ترکیبی است در حالیکه دانش ،یک فعالیت تحلیلی است .

   گچبری از پدیده های هنری بی همتا در معماری ایران به شمار می رود . گچ به سبب گیرایی و انعطاف پذیری در استحکام بخشیِ ساختار بَنا و در تزئینات معماری دوره ی اسلامی کاربرد ویژه دارد. پیشینه ی هنر گچبری در ایران، به 2500 سال پیش از این و قبل از ساخت آجُر می رسد . ایرانیان اقسام عملیات گچبری را ابداع، تجربه و تکمیل کرده اند و یک سِلسله شاهکار در سبک های متوالی پدید آورده اند ، که در جای دیگر همتایشان را نمی توان یافت . اغلب، گچبری را خوار شمرده اند . چون تصوّرمی شده که این وسیله در دست طراح، مقاومتی ندارد و به او امکان می دهد بدون احساس مسئولیت یا برنامه ریزی سنجیده، اَشکال نوظهورِ بی بهایی را پدید آورد . اجرای واقعی نقش های گچبری که مُستلزِم مهارت حکّاکی است، فوق العاده دشوار نیست ولی طراحی آن مشکل است. مزیّت گچبری ایرانی در وَهله ی اول، طراحی آن است . یک طرح واقعاً بزرگ، همیشه کار بسامان خیال انگیز نُبوغ است. به طور کلی گچکاری و استفاده از گچ در ایران، سابقه ای طولانی دارد و به عنوان مثال می توانیم قدیمی ترین اثر گچبری مکشوفه از کاوش های علمی انجام شده در هَفت تپّه ی خوزستان را نام ببریم . این نمونه، از قدیمی ترین اثر گچبری در دوران پیش از تاریخ ایران و متعلّق به هنر و تمدن عیلامی است . در عصر هَخامنشی و اَشکانی هم بطور ساده و گاه بصورت ترکیبی و تلفیقی از این هنر استفاده شده است، اما در دوران ساسانی، تِکنیک و روش های خاصّی به همراه نقوش و موتیف های مختلف حیوانی وگیاهی و انسانی و نیز در فُرم های هندسی، به کار گرفته شده و در مجموع از به کارگیری روش ها و تَلفیق عناصر و موتیف ها در روی گچبری ها ، مناظر جالب توجهی عرضه گردید که موجب تحوّلاتی در دیگر هنرهای عَهد ساسانی و بعدها هنرهای دوران اولیّه ی اسلام در ایران و خارج از مرزهای کشور باستانی ایران شد .

   گچ بری یکی از پدیده ها و هنرهای ارزنده، بخصوص در عصر ساسانی و دارای اُلگوهای کاملتر و پیشرفته تر از سایر هنرها و بیان کننده ی تاریخ هنرِ عهد ساسانی است . به گواهیِ آرایه های گچی که هِیئت آلمانی، در ویرانه های مَدائن ( تیسفون ) کشف کرده اند و اکنون در بخش موزه های بِرلین نگهداری می شود و همچنین به گواهی نقش های گچی ای که در نزدیکی وَرامین بدست آمده و اکنون در موزه ی پِنسیلوانیایِ آمریکا نگهداری میشود ، ایرانیان از روزگار ساسانی از گچ، برای نقش های تزئینی استفاده می کرده اند.

       معماران، در عصر اسلامی به استفاده ازگچ پرداختند . بهترین مثال برای این نقش و نگار های گچیِ دقیق در طاق های مسجد جامع نائین و محراب آن است که یکی از کُهن ترین مسجد های ایرانی است که تا کنون بر جای مانده است . این مسجد، در زمینی هَموار، میان شهر های یزد و اصفهان قرار دارد و نقش های گچی دقیق آن مانند خود بَنا، به قرن دهم هجری بر می گردد و از شکل های گیاهی و هندسی تشکیل می شود که انسان را به یاد نقش و نگارهای عَبّاسی، که در خرابه های سامِره پیدا شده است می اندازد .، اما به جهت کتیبه هایی که با خط خوش بر آن ها نقش شده است با آن ها تفاوت دارد .

  از گچبری های ایرانی روزگار سَلجوقیان، آثاری بدست ما رسیده که اَشکالی از انسان وحیوان را می نمایدو از نظر هنری بسیار گِرانبهاست . از سوی دیگر کاوشگران، در ساوِه و رِی به نمونه هایی از تزئینات گچی رنگی و زیبا، دست یافته اند که در یکی از آن ها چهره ی شاه در میان جُرگه ی درباریان، نقاشی شده و در آن لوحه ای بنام سُلطان سلجوقی، طُغرُل دوم به چشم می خورد . بهترین گچبُری ها و تزئینات گچی، در بناهای ایران اسلامی به قرن هشتم هجری بر می گردد که در آن زمان، محراب های بسیاری از مسجد ها از گچ ساخته می شد و دارای نقش های دقیقی بود که عناصر نوشته، بر زیبایی و جذّابیت آن می افزود .

یکی از مهمترین و گرانبهاترین این محراب ها، مِحراب اَلجاتیو، در مسجد جامع اصفهان است که تاریخ 710 هجری و نام سازنده ی آن، «بَدر» را در خود دارد .

هنرمندان ایرانی، نقش هایی بر گچ می کندند و آنها را قالب نمی گرفتند . این کار دراَندِلُس و برخی نواحی اسلامی دیگر به همین گونه بود . از همین رو آرایه های گچی ایران، تُهی از حالت ساختگی و مَلال آور است که تزئینات گچی قالب ریزی شده، در بیشتر موارد دارد.موضوع های تزئینی برگرفته شده در گچ،انواع گوناگون دارد. برخی دیگر، نقش های هنری کوچکی مانند مثلث هَشت ضِلعی ، ستاره، لوزی و دایره ی کوچک است و برخی ،کتیبه هایی به خط کوفی است . از غنی ترین ساختمان های دارای گچبری، مسجد حِیدریه در قزوین ،ضریع عَلویان در همدان، مسجد جامع اصفهان،مسجد جامع شورکاب لواسان،خانه ی طباطبائی ها در کاشان و آرامگاه علیِ بن جعفر در قُم است . هنرمندان صنعتگر ایران در قرن های 10 و 12 هجری، به کاربُرد تزئینات گچی در کاخ ها و خانه ها و رنگ آمیزی آن ها با دقت و تنوّع روی آوردند، بگونه ای که این نقش ها، بسیاربه نقاشی ها و صفحات تَذهیب شده ی کتاب های خطی مَنسوب به آن دوره، شباهت دارد .

آثار گِرانقدر معماری، نتیجه گِرد آمدن و وحدت یافتنِ گروه های متعددی از هنرهای سُنّتی است.آن ها به هنر بنَّایی افزوده می شوند و معماریِ غَنی ما را شکل می بخشند. در واقع هنر ها ی وابسته به معماری ،در هنر مادر، یعنی معماری و بنّایی سنّتی تَجلّی می یابند . بسیاری از استادکاران این هنرها، درکنار معماران و بنایان سنتی، هنر خود را به کمال رسانده اند و بسیاری دیگر تنها با یاری آن هاست که ثَمره و نتیجه ی کارشان را عرضه می دارند.حذف معماری و بنّای سنتی هنرمند از معماری، یعنی پاشیدگی و از هم گُسیختگی سازمان مُنسَجِم و در هم تَنیده ی استاد کاری در عرصه های هنرهای سنّتی .

هنرمندان ، استادکاران و معماران روزگار ما که در عرصه ی فرهنگ این سرزمین، نقش بِسزا داشته اندودارند،نامشان در ردیف : استاد علی اکبر .استاد محمد رضا. استاد علی رضا عباسی . استاد حاج حسن معمار . استاد حاج حسین لُرزاده ـاستاد شرباف،استاد فرشچیان، استاد حاج عبدالکریم نَوید تهرانی .استاد حاج محمد طالبی پور،استاد مهندس محمد بیابانی و ..، برای همیشه به ثبت رسیده است. تلاش هایی که در جهت اِحیای زندگی استادکاری انجام گرفته است، غالباً مَرهون کارهای بزرگی است که به معماران سنتّی واگذار کرده اند و آن ها با دانش و معرفت تجربی خود، مَجمعی از هنرمندان برگُزیده را  مُتشکل و با هزینه های اَندک، آثار ارزشمندی را به یادگار گذاشته اند .

طراحی گچ بری

  عمل طراحی، فرآیند خلاق از تَجسّم است . این فرایند ،کاغذ سفید را به یک تخیّل بَصَری که می تواند ارتباط برقرار کند، آگاهی و آموزش دهد یا ایجاد خشنودی کند، تغییر می دهد . مَنبع تخیّلی را که ما به تصویر می کشیم، ممکن است شیءای باشد در جلوی رویمان یا خاطره ای بصری از تجربه ای گذشته و یا خیلی معمولی تر، تلفیقی از اِدراک و تَخیّل باشد . ما با دیدن تصاویر، دریافت و کَشف آن ها نسبت به گسترش و تَجسّم تصاویر، می توانیم آن چه راکه می بینیم در ک نمائیم . تصاویری را که طراحی می کنیم، این توانایی را به ما می دهد تا اندیشه ها و تصوُّرات خود را بیان کرده و به ایجاد نوعی ارتباط دست یابیم . در طراحی، می بایستی رعایت برخی نقش های گچبری را نمودکه کاملاً گِرد و در واقع سه بُعدی است و باید به صورت لایه لایه درسه تا شِش لایه و گاه بیشتر و هریک جداگانه ساخته شود . نقش ها گاه کاملا بُغرَنج است . پنج تا شش جزء، در هم بافته شده اند و در جهات مختلف و مُتضاد سِیر می کنند. گچبر باید پیش بینی کند که شکل های نهایی ازنقطه های شروع درنخستین لایه، چگونه تَکوین خواهد یافت . وقتی به سطح می رسد و با سایر اَجزاء جمع می شود، باید در کدام نقطه پدیدار شود و باید شبیه چه چیزی باشد .حافظه و تخیل و دقت لازم است تا حاصل کار معقول ویِکدست باشد، نه آشفته و دَرهم . چون بِدایه سازی بر نظم و برنامه ریزی دقیق فائِق آید، خطر آشفتگی و ابِهام وجود خواهد داشت .

هیچ کس طبق دستور طراحی نمی کند زیرا یاد آوری چنین دستورات دَرهم و بَرهمی درمَغز به هنگام طراحی ،کاری مشکل است . ما نمی توانیم تمام دانش خودرا به یکباره به یاد بیاوریم. آنچه که می توانیم انجام دهیم، تمرکز روی مُدل وتکیه به چشمانمان است .کلید های طراحی، اساساً فراگیری روش تکیه به چشم ها و فراگیری راه های مختلفی است که می تواند این تکیه کردن را تقویت نماید. طراحی در اصل، رَوند دیدن است و نه به کارگیری اصول کلید های دیگر،نظیر دوباره کشی، تصوّر کردن، ترکیب و نقش واری. در واقع محصول مستقیم، دیدن است که به زبان طراح در آمده است . آن ها را می توان به تدریج و با گام ها به راحتی فرا گرفت . در گچبری تهیه ی نقشه و طراحی اشکال مختلف که اکثراً به صورت بَرجسته می بایستی ترسیم و سپس با ساخت بر روی سَقف و دیوارها پیاده می شود ، می بایستی تَرسیم کننده ،آشنایی کامل با اصول ترسیم و خطوط مختلف با ضخامت متفاوت ،که یکی از اصل هایی است که به زیبایی نقشه و به درک آن کمک می کند راداشته باشد .

کُشته بُری

  درکارهای کُشته بری، زمینه ی کار با بوم رنگی به وسیله ی گچ انجام می شود . سپس بر روی گل وبرگ ها با رنگ پلاستیک و گواش، اَلوانی به صورت پَرده گذاری ازرنگ باز به تیره در پنج پرده، بر روی هم رنگ آمیزی و در پایان با رنگ مشکی قلم گیری می شود که بسیار زیباست. گاهی اوقات کُشته بُری به صورت یکرنگ سازی انجام می شود که همان کیفیت را دارد و به آن یکرَنگ سازی می گویند .

تُخمه درآوری نیز شیوه ای در تزئینات گچی است که با پُر کردن نقوش حَفر شده در زمینه ی گچی ساده با گچ رنگی به وجود می آید .

درکار تخمه درآوری، گچبر،  گچ های الوان را بر روی هم انداخته و سپس بر سطح کار، کُشته ی سفید می اندازد یاگِل سفید می کشد که به آن گِل گیوه گویند و بعداز خشک شدن به این ترتیب هر پَره گُلی را می توان به رنگ های انداخته شده بُرش داد و اضافه را پاک کرد تا به حلقه ی رنگ دلخواه رسید .

ابزار گچبری 

   یک گچبر معمولاً، ابزارهایی را در یک بسته به همراه خویش دارد . این ابزارها همه معلولند . معلولِ دست زِبَردست هنرمند. اگر دست هنرمند نباشد، این ابزارها همه هیچند . اولین ابزار گچبری، ماله است. ماله ای کوچک، برای پخش نمودن و پرداخت کردن اسکلت اصلی گچ. ماله جزء اصلی ترین ابزارها در حرفه ی گچبری است . ابزاردوم گچبر، چاقو مانندی است به نام دَمبُر که تیزی آن فقط در قسمت نوک آن است.با نوک این وسیله گچ را می بُرند . دمبر اصلی ترین وسیله ی گچبر است . گچبر با دمبر شناخته می شود . چون دَمبُر است که زیر دست گچبر، گچ را به یک اثر هنری در می آورد . بومخوار، ابزار دیگر است که همان گونه از اسمش پیداست برای تمیز کردن زمینه ی بوم استفاده می شود. ابزار نقّالی برای زیرورو کردن کارهای گچبری و ساخت وساز گُل و برگ و... به کار می رود. وَردَنِگی نوعی قلم گچبری است که برای خط کشی کردنِ جای گَرته شده، استفاده می شود  که بعد از این عمل بتوان برش را انجام داد.قلم بومگِرد، برای قاشقی کردن کلیه ی مکان ها حتی برگ ها و دیگر کارهای قاشقی دار مورد استفاده قرار می گیرد و از لبه ی گرد کوچک آن نیز درچُدَنی سازی استفاده می شود .

انواع گچبری

   هنر را نمی توان محدود کرد. هنرمند هیچ گاه از کار خود خسته نمی شود.، چون کار او تکرار ندارد. هنر گچبری نیز متنوّع است و محدود به چند شاخه نمی شود. گچبر هر روز و هر لحظه یک شیوه به کارش اضافه می کند . بطور کلی گچبری های  انجام شده را می شود به سه دسته تقسیم کرد:

الف ) طرح های زمینه و سطوح . یک سطح را به طور کلی و یا تکه تکه بر روی نظمی خاص زیر پوشش طرحی قرار می دهند . مثل : سقف ،دیوار، در و یا قابی گچی که بر روی دیوار ساخته می شود .

ب ) طرح های حاشیه . یک مسیر را به طور متدد و و یا تکه تکه بر روی نظمی خاص زیر پوشش طرحی به هم پیوسته و سِری قرار می دهند مثل : کِناره ی سقف ، کناره های راه پله و راهرو و یا هر جای دیگر که در گوشه و کنار ما باشد .

ج ) طرح های تک و خاص که فقط در جایی خاص به صورت واحد درست می شود و هر جایی می تواند قرار بگیرد مانند : سَرستون ، سَر قاب ، دور قلاب ، شومینه ، سَردر و ... . این گونه گچبری ها را می توان به طور جداگانه نیز درست کرد .

این دسته ها، شاخه های اصلی یک کار گچبری است . در کارهای زمینه ،طرح هایی مثل گِره، تَذهیب،مقرنس و انواع و اقسام طرح ها و نقش های کشور های مختلف را می توان جا داد . می توان یک زمینه را پُر کرد از گل های رُز ، مریم ، میخک و ...

در کارهای حاشیه، طرح هایی مثل گِره ، تذهیب ، چَنگ و چُدن ، مقرنس و انواع طرح ها و نقش های کشورهایی مثل: یونان ، فرانسه ، مصر و ... را می توان کار کرد . می توان حاشیه ای را با مقرنس پوشاند . می توان در یک مسیر مُمتدد، یک شاخه ی درخت انگور را گچبری کرد.، که انگورها ی آن در طول مسیر به صورت سه بُعدی از شاخه آویزانند. می توان در یک مسیر اَشعار، آیات و جملات زیبای اَدبی را با گچ به صورت بَرجسته درآورد.

   کارهای تک و خاص، تنوع زیادی می توانند داشته باشند. از یک شاخه ی گُل گرفته تا یک سبد میوه ، می تواند به صورت برجسته در یک جا ساخته شود. سر ستون ها، با مقرنس، چَنگ وچدن ، ابزارهای گچی و انواع  و اقسام طرح ها تزئین می شوند. آرک آشپزخانه یک کار تک است . از این نمونه ها احیاناً در مرکز سقف خانه یتان نیز وجود دارد. این کارها همه تَکند. اطراف هر چراغ را می توانید شما گچبری کنید. کناره های هر سقف را می توانید شما گچبری کنید و بالای هر مَعبر را می توانید یک آرم و یا یک جمله و شعر  بنویسیدو هزاران هزاران کار دیگر. هر کار که بخواهید می توان با گچ انجام داد.

 

 

عدم مِیل به گچبری

  کار استاد برروی گچ ،از عشق او به این هنر بر می خیزد. یک اثر هنری ممکن است برای عموم زیبا نباشد ولی محبوب سازنده ی اوست. گویند روزی موسی (ع) مرگ اُمت خود را از خدا طلب کرد. خدا به او گفت که با گِل، چند کاسه و لیوان درست کن. بعد خدا به او گفت که آن ها را بشکن. موسی اندکی دِرنگ کرد و گفت: خداوندا؛ این ها را من ساخته ام ،دلم نمی رود که نابودشان کنم. خدا گفت : چند ظرف گِلی را نمی توانی نابود کنی، چون خود، آن ها را ساختی. چگونه من مخلوقات خود را از بین ببرم. هر ساخته ای محبوب سازنده اش است. انسان ذاتاً زیبایی را دوست دارد. کسی که از گُل تنفر داشته باشد، عیبی در اوست. گُل زیباست و برای همه زیباست. هر اثر هنری زیباست، اما برای چشم زیبا بین هنرمند . هنرمند اثری را باید بسازد که برای چشم همه زیبا باشد. گچبری نیز هنگامی دوست داشتنی است که از دید همه زیبا باشد. همه ی گچبری ها زیبا هستند ولی زیباترین آن ها، به چشم همه زیباست. کارهایی به اسم گچبری انجام می شود که زیبایی آن را فقط سازنده اش می بیند و دیگران  جز گچی برجسته ،چیزی نمی بینند. انسان هیچ گاه برای چیزی که سودی به حالش  ندارد، پول خرج نمی کند.صاحبخانه وقتی می بیند که پولش می رود و خانه اش مورد هجوم یک مُشت گچ برجسته که هیچ نشانی از هنر ندارد می شود، هیچ گاه سرمایه ی خود را خرج گچبری نمی کند . متاسفانه امروزه کارگچبری را اکثراًکسانی انجام  می دهند که کار خود را فقط خود زیبا می دانند.

  کارایشان معرف هنر گچبری است. وقتی اثر زیبا نباشد بیننده ،هنر گچبری را زیبا نمی بیند وهیچ گاه به سمت این هنر  نمی آید.

گچبر کیست؟

   کسی که بتواند یک تکه گچ یا یک سطح گچی را به هرشکل ممکن تبدیل کند ،گچبُر است . واژه گچبُر تقریباَ مثل واژه ی نقاش است.

خالق  یک اثر زیبای هنری، نقاش خوانده می شود و رنگ کننده ی  یک انبارهم نقاش.  البته، دربین ما این طور است و باید از هم تفکیک شوند  . یعنی کسی را که با وسیله ای مثل سنگ یا گچ و... سر و کار دارد را با کسی  که از این مواد، زیبایی می آفریند یکی نبینیم .کسی که با گچ کار می کند ،گچ کار است و کسی که دارد یک اثر هنری را با گچ خلق می کند ،گچبر و هنرمند است.

چگونگی انجام  گچبری

   یک گچبر هرکاری که بشود با گچ کرد را انجام می دهد. او ابتدا گچ را به صورت مایع درست می کند .محلول گچ و آب پس از مدتی، اضافه ی حجم پیدا کرده و شروع به سفت شدن می کند تا به جایی که تبدیل به جامد می شود. قبل از انجماد، به خمیری انعطاف پذیر تبدیل می شود که صورت و اسکلت اثر هنری در آن زمان ودر آن حالت گچ، به دست گچبرصورت می پذیرد. پس از اسکلت بندی گچ به دست هنرمند گچبر،گچ در همان حالت سفت می شود و گچبر شروع به پرداخت آن می کند و پستی و بلندی ها وریزه کاری های آن را با ابزار خاص خود و با استفاده از ذوق وسلیقه ی خود انجام می دهد. این عمل ممکن است در هر جا و در هر سطح و مکانی باشد .

گچ گچبری

   گچی که گچبر با آن گچبری می کند باید مرغوبترین گچ باشد. اگر گچ مرغوب نباشد، اثر هنری را نمی توان به ظرافت و لطافت درآورد. نسبت ترکیب گچ با آب در ساختن گچ گچبری باید به گونه ای باشد که گچ پس از جامد شدن ،سخت نباشد و حالت پنیر مانندی را داشته باشد تا ابزار گچبر با نیروی دست به راحتی بر روی گچ ،کار کند.

 


تعداد بازديد : 511
چهار شنبه 2 بهمن 1392 ساعت: 12:50
نویسنده:
نظرات()
می پسندم نمی پسندم
هنر سیمانبری

سیمان بُری

 

 

 

   هرنقش و طرح بر جسته ای که با سیمان درست شده باشد را اصطلاحاً سیمانبری می گویند ،مانند:ستون ، مُجسمه و تمثال هایی که در شهر یا کشورهای اروپایی می بینیم .

ما کمتر نمای خانه ی خود و یا حمام و استخر و سوناهای خود را با سیمان تزئین می کنیم .چرا؟ ما چند علت برای پاسخ به این سوال، مطرح می کنیم.

الف - عدم آگاهی از تزئین کردن نمای ساختمان با سیمان

ب - عدم آگاهی از مقاوم بودن سیمان در مقابل رطوبت و سرما

ج- کمبود استاد ماهر و نیز در دسترس نبودن آن

د- نداشتن تصویری از یک خانه ی تزئین شده با سیمان

   مطمئن باشید که هزینه سیمانبری ،دلیل انجام ندادن آن نیست زیرا با کمی برآورد سر انگشتی از قیمت های سنگ و آلومینیوم وشیشه  می توان فهمید که ما در سیمان بری، فقط سیمان استفاده می کنیم و فقط هزینه سیمان را می پردازیم و با همان هزینه، نمای خانه ی خود را به زیباترین شکل در می آوریم . هیچ کدام از ما مخالف با زیبایی ساختمان خود نیستیم. فقط نمی دانیم کجا بِرویم و چه کسی را بیاوریم و چه بخواهیم.

 

سیمان بر

   استاد هنرمند و توانایی که با ابزار و اقلام خاص، هنر  خویش را بر روی تِکه سیمانی پیاده می کند سیمان بُر است. استاد با بُریدن سیمان و دادن حالت به آن، اثری بی همتا می آفریند. سیمان بُر کارش را با ذهن خود آمیخته و اثر را بر طبق آن می آفریند. سیمانبُر، یک سیمان کار معمولی نمی تواند باشد .، یک هنرمند است .

 

سیمان از آغازی که با آب ترکیب می شود شروع به سفت شدن می کند و این سفت شدن هیچ گاه پایان نمی پذیرد. نه اینکه سفت نشود.سفت می شود ولی لحظه به لحظه  بر سختی آن افزوده می شود. گچبر، بر روی کارش می  تواند سال ها کار کند ولی سیمان بُر شش ساعت بیشتر نمی تواند. این زمان کم، همّت بالایی را می خواهد که بتوان زیباترین اثر را به لطافت گچ  بر روی سیمان، پیاده کرد. بنابراین سیمان بُر به مراتب از گچبر ماهرتر و هنرمندتر است . سیمان، لطافت و نرمی گچ را ندارد. کمتر استادی می تواند سیمان را به یک گل رُز تبدیل کند. برگ گل رز بسیار نازک است. این هنر نیاز به مهارت فوق العاده ای دارد. استاد حاج محمد طالبی پور چر خابی از معدود استادانی است که به گونه ای شگفت انگیز، سیمان را به گل وبوته در می آورد ،که انسان را به تعجب وا می دارد . بیننده در تماشای اثر استاد باور نمی کند که این اثر، سیمان است و حالت سنگ را پیدا کرده است .این اثرکه در مدتی کوتاه به دست استاد خلق می شود،  حاصل سال ها تجربه و فعالیت است که قرن ها باقی می ماند.

 

 

   هر نوع گچبری را می توان با سیمان نیزایجاد کرد ولی نباید زمان کار بر روی سیمان را فراموش کنیم . سرستون های سیمانی، حاشیه های اطراف ورودی ها و پنجره ها در نمای ساختمان ، پوشاندن کل نما با  طرح و نقش، سر در های بیرون ساختمان ، همگی محلی مناسب برای سیمانبری است.

   مواد سیمان بری از سه چیز فَراتر نمی رود . آب،سیمان وسنگ . آب که آب است. سیمان می تواند سیاه باشد یا سفید . یعنی بنابه سلیقه ، اثر تیره باشد یا روشن . هیچ فرقی در نوع سیمان نیست فقط به سلیقه ی هنرمند بستگی دارد. ماده ی سوم، سنگ است.  خود سنگ که قابل ترکیب نیست . پودرهای سنگی که بسیار نرم است و در نقاشی نیز استفاده می شود، به نام مِل معروفند . ما نیز در سیمان بری مل را که پودر بسیار لطیفی است با سیمان ترکیب کرده و خمیری نرم تشکیل می دهیم. این خمیردرزمان کمتر ازشش ساعت به سنگی سخت ودشوارتبدیل می شود که این سنگ با هنرِ دست هنرمند سیمان بُر، یک اثر هنری سنگی می تواند باشد .متاسفانه بعضی از افراد ناآگاه برای راحت کار کردن برروی سیمان، به آن گچ اضافه می کنند .گچ دشمن سیمان است. رطوبت گچ را حجیم کرده وموجب تَرک خوردن کار می شود .فقط سیمان خالص می تواند در سرما و رطوبت جوّی مقاومت کند و سال ها استوار بماند.

 


تعداد بازديد : 494
چهار شنبه 2 بهمن 1392 ساعت: 12:48
نویسنده:
نظرات()
می پسندم نمی پسندم
نمای سیمانبری شده یک آپارتمان

رزبران


تعداد بازديد : 448
چهار شنبه 2 بهمن 1392 ساعت: 12:44
نویسنده:
نظرات()
می پسندم نمی پسندم
هنر گره

 

گِره

 

 

 

  به یک گره که دو چَشمت بر اَبروان انداخت           هزار فِتنه و آشوب در جهان انداخت

فریب زدن تو با عاشقان چه شُعبده ساخت          که هر که جان و دلی داشت در میان انداخت

گره بخشی از هنرمعماری اسلامی است که انواع مختلف آن در هنرهای: مُنبّت کاری ،کاشی کاری ،گچبری ،خاتم کاری ، آجر کاری، آیینه  کاری، سنگ کاری ودرکارهای نجّاری ازقبیل آلَت بندی نَرده ها، درب وپنجره ها، دکورهای چوبی ومنبت کاری مَنبرها و درآهنگری نیز به همین ترتیب مورد استفاده قرار می گیرد. گره به تزئیناتی گفته می شود که به صورت هنری وبا قواعد مشخص رسم می شود و در بسیاری از مکان ها می توان از آن استفاده کرد .در سر درها،سقف ها، کتیبه ها، رو پنجره ها،طاق ها و... ،گره را با آجر، گچ، کاشی، آیینه و... می توان ساخت .

گره ها هرکدام اسم مخصوص به خود دارند که آن اسم را از آلات محصول همان گره انتخاب کرده اند و هر طرح در زمینه و کادر ویژه ی خود رسم می شود .

افسوس یکی مَحرم این راز نشد                            کار گِره اَندر گره ام باز نشد

گفتیم که هفتاد و دو بَطن است گره                نشناخت اگر کسی گره ساز نشد

 

گره بر هفت نوع است : گره ی تُند- گره ی کُند- گره ی شَل- گره ی تُند و شَل- گره ی کند و شَل- گره ی پیلی- گره ی درودگری. که هر کدام از آن ها طرح و زمینه هایی بسیار دارند که از کنار هم قرار گرفتن چند نوع آلت به طور منظم با قواعد گوناگون در زمینه های مختلف، گره ها شکل می گیرند. گره سازی انواع وزمینه های گوناگون دارد .چنانچه گفته شده است که هفتاد و دو بطن دارد و از درون یک دیگر توانایی زایش و به وجود آمدن گره های نو را دارد .

گره بسیار پُر دامنه است و به شطرنج معماران معروف گشته. آنچه در گره باید مورد توجه قرار گیرد ،آن است که اولاً آلت خارج نداشته باشد .یعنی در طراحی گره ،آلت ها منحصر به آلت گره باشد. دیگر آن که چنانچه طرح گره را در کنار آن تکرار کنیم ،آلت های گره یکدیگر را کامل کنند و زمینه ی بزرگتری ایجاد نمایند. هنر گره سازی در معماری دارای قوانین ویژه ومحاسباتی محسوب ومَحصور می باشد . هر گونه رسم هندسی که شکلی را تشکیل دهد گره به حساب نمی آید و تنها گره هایی پذیرفته وصحیح هستندکه اولاً،آلت های مصروف آن آلات شناخته شده ی اصیل گره سازی باشد. ثانیاً گره هایی مورد قبول واقع می شود  که دربطن آن ها رمزها و گره هایی دیگر نهفته باشد .ضمناً کادر هر گره در زمینه ی مخصوص خود رسم می شود. بنابراین گره هایی که در زمینه ی ویژه ی خود رسم نشوند، در آن ها شکل و زوایای آلت ها تغییر کرده و گره باطل خواهد بود .، مگر گره هایی که استادان ماهر و آگاه به رُموز نهایی گره ها، در زمینه های گوناگون و گره های دست گَردان که بازهم در چهار چوب قانون  گره سازی باشند، صحیح و پذیرفته می باشند .

 

گره ها معمولاً شامل: گره ی تُند- گره ی کُند- گره ی شَل- گره ی تند و شَل- گره ی کند و شَل می باشند.

الف - آلات گره ی تُند :

1-  شِش بَند

2- پنج تُند

3- تُرنجی تُند

4- تَرَقه

5- دانه بَلوط

6- شمسه ی تُند دَه

7- پا بُزی

8- ششِ منتظم

9- ماکو

10- شش طَبل

11- برگ چِنار

12- طبل تُند

13- شمسه ی تَه بُریده

14- چهار لِنگه

 

ب- آلات گره ی کُند :

1- پنج کُند

2- طَبل کُند

3- شمسه ی کُند دَه

4- سُرمه دان

5- تُرنجی کُند

 

ج- آلات گره ی شَل :

1- شش شَل

2- پنج شَل

3- گیوه

4- سکرو

5- تُرنجی شَل

6- چهار لِنگه ی شَل

7- شَمسه

 

د-آلات واسطه :

1- شش دَواتی

2- موریانه

 


تعداد بازديد : 57
چهار شنبه 2 بهمن 1392 ساعت: 11:54
نویسنده:
نظرات()
می پسندم نمی پسندم
هنر اسلیمی

اسلیمی

 

 

  اسلیمی ها اصولاً باز آفریننده ی فرآیندهای کیهانی آفریدگار از طریق طبیعت اند. همچنان که نواخت، بنایاد طبیعت است، اسلیمی ها نیز معنای نواخت را دارند. هر اسلیمی، بازنمای متحرکی است که تکرار منتظم ویژگی ها، عنصر و پدیده ها بر آن دلالت می کنند که ازاین رو داری تناوب است .

   این نواخت حکایت از زمان دارد. زمان براین معنی که نقش مایه ها با توالی زمانی همچون موج ها یا ترکیبی از سیلان و چرخش پا پیش می نهند. نقش مایه ها  نه چنانند که به سادگی چون رده های موسیقی در زمان، یک به یک دنبال هم آیند، بلکه انتظامی معیّن را نمایشگر اند که بر حسب ساختار و تأثیرشان نواخت می پذیرد و در ترکیباتی فضایی مجتمع می گردد. اسلیمی کل سطح را پر نمی کند بلکه عملاًچون صُوَریست در فضا که بر جسته وار بر پس زمینه ی انفعالی قرار گرفته باشد . پس زمینه های فضایی، همچون مکمل این صور و رنگهایشان اغلب نماینده ی مفهوم وطرح تداوم فضایی مثبت اند که بنا برآن تناوب و یا وقفه ، اهمیتی در حد نقش مایه می یابد . این نقش مایه ها موجّه الگوهای مدوّر بی پایان اند. همانند دوایری ازآب بر پهنه ی  حوض که در دامنه های واحد و متعدد گسترش می یابند.

   منشأ عناصر اصلی شان را می توان در نقش نمادهای مذهبی ایران باستان که پنجه – برگ – شکوفه های اسلیمی و صُوَر ابرهایی که از چین آمده از آن جمله اند.

 


تعداد بازديد : 78
چهار شنبه 2 بهمن 1392 ساعت: 11:51
نویسنده:
نظرات()
می پسندم نمی پسندم
هنر رسمی بندی

گوشه سازی و رسمی بندی

 

 

   درگذشته برای پوشش  دهانه های بزرگ، از چوب و برای دهانه های کوچک از سنگ استفاده می کردند.اما این مصالح دو عیب کلی داشتند.نخست آن که چوب در مقابل پوسیدگی و آتش سوزی و موریانه پرخطر می نمود و همچنین دستیابی به چوب های راست و هم اندازه خالی از اشکال نبود و همین طور در مورد سنگ که حجیم و سنگین و جابه جایی آن با اِشکال فراوان همراه بود. به این جهت رفته رفته برای پوشش سطوح چهار گوش، استفاده از آجر مورد توجه قرار گرفت. گوشه سازی در آغاز طرحی ابتدایی داشت. به این صورت که گوشه های مربع را با خیزی دلخواه به دایره نزدیک می کردند تا در نهایت به شکل دایره ی کامل درآید و سپس با استفاده از قوس های گنبدی پوشش سقف بوجود می آمد. اما این روش بخصوص برای دهانه های بزرگ مشکلاتی ایجاد می کرد و بعضاً با خطراتی توأم بود. چرا که تا چهار گوش به دایره درنیامده بود بر آن احتمال ریزش وجود داشت. از این رو با استفاده از رسمی سازی ،چهار طاقی را به چشمه ی هشت، دوازده ، شانزده و ... تبدیل و سپس پوشش گنبدی سقف را بر آن بنا می کنند که اصطلاحاً چنین بنایی را که در میان چهار قوس قرار گرفته باشد و پوشش گنبدی داشته باشد را چشمه می گویند.

 

   روشی که چهار طاقی را به چشمه تبدیل می کند رسمی بندی می نامند. رسمی بندی تکامل یافته ی گوشه سازی است که در آن با استفاده از قالب واحد، طاق هایی در فواصل چهار طاق اصلی قرار می دهند که در نتیجه، مربع به هشت ضلعی تبدیل خواهد شد. رسمی بندی علاوه بر کم مخاطره بودن نسبت به روش های قبل، در برگیرنده ی تناسب و زیبایی و سهولت در اجرا نیز می باشد و از این طریق، دهانه های بسیار بزرگ را هم می توان پوشش داد.

 


تعداد بازديد : 83
چهار شنبه 2 بهمن 1392 ساعت: 11:49
نویسنده:
نظرات()
می پسندم نمی پسندم
گچبری گره الماس تراش و اسلیمی در پوشش کاربندی رسمی

گچبری رزبران


تعداد بازديد : 1559
چهار شنبه 2 بهمن 1392 ساعت: 11:42
نویسنده:
نظرات()
می پسندم نمی پسندم
هنر گچ کاری

گچ کاری هنری

 

 

کشوزنی

   برای کشو زنی سه گونه ابزار مورد استفاده قرار می گیرد که عبارت اند از :

الف- ابزاری که بر لبه ی جاسازی می خورد.

ب- ابزاری که فقط بر سطح کار می خورد و تکیه بر شِمشه دارد .

ج- ابزاری که سطح کار می خورد و در گوشه ی آن سوراخی تَعبیه گردیده که بوسیله ی ریسمانی به یک میخ متصل است.

بعد از خط اندازی زیر کار،معمولاً مراحل:گچ اندازی وکُشته کِشی با اَبزار وپنبه آب ،صورت می گیرد . برای اَبزار زنی از گچ خوش مایه که باید سفت تر از گچ گُل و و برگ سازی باشد، استفاده می شود .

وسایل ابزارزَنی

در کشوزنی از ابزارهای مختلفی به شرح زیر استفاده می شود :

1- برجسته کاری

2- کنده کاری و حکاکی

 3- حاشیه پخ

4- کنج

5- کاو مسطح

 6-تاج

 7- ابزار نیم گرد

 8-ابزار ربع گرد

 9- ابزار محدّب دارای مقطع مربع دایره

10-قاب- کاو

عمل کشوزَنی

   ابتدا از زاویه ی بین دیوار وسقف به مرکز کنج و با شعاع 15سانتی متر، دور تادور را با پرگار و یا باریسمان آغشته شده به رنگ علامت می زنیم و بعد شمشه ای به ضخامت 25 میلی متر را در سقف برابر با خط ریسمان می کوبیم . پس از علامت گذاری، محل ابزار زدن باید زخمی شود و به محل کار تعدادی میخ می کوبیم . پس از آماده شدن گچ، داخل شمشه را گچ اندازی می کنیم. بعد از سفت شدن، شمشه را به آرامی ضربه زده و از گچ جدا می کنیم. این عمل را دور تا دور سقف ادامه می دهیم. به این کار جاسازی می گویند .

کِشو، ابزاری اصلی در ابزار زنی است که ممکن است چوبی ،فلزی و یا از جنس pvc باشد.

این کشو در طرح ها و گونه های مختلف می تواند باشد. ابزار گچی را می توان در هر جا ومکانی استفاده کرد. روی دیوار،سقف ،کُنج ها ، سطح های ممتد و کشیده و...

 ابزار زنی  سطحی ترین فعالیت درشاخه ی گچبری است که گچبر مبتدی برا ی شروع کار ابتدا ابزار زن می شود .

اَندِلیک سازی (جاچراغی)  

   در واقع در سقف ها، پوشش به صورت کاذب می باشد که به فُرم ها و نوع های مختلف جهت زیباسازی درسقف هاازآن استفاده می گردد. سقف کاذب، سقفی است که به اسکلت ساختمان متصل بوده و بار آن به سازه ی اصلی ساختمان وارد می شود. در اندلیک سازی بین سقف اصلی و قسمت زیرین سازه ی اصلی، فضای خالی به وجود می آید که اندلیک ها می تواند صاف با ارتفاع محدود و یا به شکل های مختلف ساخته شوند .در این نوع سقف کاذب می توان از مصالح سبک استفاده نمود و قاب بندی آن به نحومناسبی به اسکلت  بندی ساختمان متصل شود تا ضربه و تکان های ناشی از زلزله به آن ها، موجب خرابی دیوارهای مجاور نگردد .

   در هر ساختمان به طور کلی پس از اتمام سفت کاری ،نازک کاری شروع می شود که رعایت اصول،روش هاو فنون و اجرای مناسب اندود کاری و پس از آن رنگ آمیزی، جلوه ای خاص به ساختمان می دهد .

ابزار و وسایلی که یک گچ کار نیاز دارد عبارتند از :آب – گچ – داربَست – شمشه ی آلومینیومی، چوبی و یا آهنی – گیره یا پُل یا شمع – استامبولی – ماله – کاردَک – لیسه ی پلاستیکی – هم زن – میخ – تیشه – شاقول – ریسمان – مداد – تراز و ....

سطحی را که می خواهیم گچ کنیم بنا به موقعیت آن، تعدادی گچ برجسته ی هم سطح یا هم تراز و یا هم شاقول روی سطح قرار داده و با شمشه قرار نهادن روی تمام کُروم ها (گچ های برجسته) و گچ کردن زیر شمشه ها، ریل هایی گچی درست کرده و در پایان گچ را مابین این ریل ها  مالیده و شمشه را روی ریل کشیده  که متناسب با صافی ریلهای گچی، سطح گچ کاری شده تخت می شود.

به طور کلی چهار نمونه گچ در گچ کاری قابل استفاده است:

الف – گچ آماده: گچی است که به صورت دوغ آب بوده و پس از مدتی سفت می شود و برای پرکردن فضا های تو خالی مناسب است .

ب – گچ عسلی: گچی است که مقدار گچ آن از آب آن به تناسب بیشتر باشد که محلولی مانند کشک به وجود می آید. این گچ پس از سفت شدن، سختی خاصی را به خود می گیرد. این گچ برای کروم گرفتن بسیارمناسب است.

ج – گچ دَستی: این گچ ،گچی سفت است که کمی آب را به گچ اضافه می کنند و گچ خمیر می شود .گچ دستی، مایع نمی تواند باشد و بسیار سفت می شود و مخصوص بند کردن جسمی به جسم دیگر است .

د – گچ کُشته: گچی است نرم ودیر سفت  که فرصت خوبی را به گچ کار برای صیقل دادن سطح گچ کاری شده می دهد  .

 


تعداد بازديد : 465
چهار شنبه 2 بهمن 1392 ساعت: 11:39
نویسنده:
نظرات()
می پسندم نمی پسندم
هنر مقرنس

 

مقرنس

 

   زیباترین عنصر تزئین پَس تاق، مقرنس است. پس تاق عبارت است از چشمه یا گُنبد و نیم گنبد پوشش ایوان ،که باربَر بود  و در پس مقرنس و کاربندی است . استادان کاربند همه ی هنر خود را در آن ها به نمایش گزارده اند . شکل مقرنس بستگی به فکر و سلیقه ی آنان دارد. یعنی به تعداد استاد کاران کاربند، می تواند شکل  مقرنس ها متنوع باشد . اما کلیه ی آن ها با استفاده ازچند آلت محدود ساخته می شوند . تنها طرز قرار گرفتن آلت ها در کنار هم، تنوع مقرنس ها را سبب می شود. مهارت و هنر استاد کاربند در زیبایی ایجاد مقرنس ها، نقش اساسی واصلی را دارد .

   مقرنس به آنچه به شکل نردبان و پله پله ساخته شده باشد، گفته می شود که مانند آویزه هایی قندیل مانند ساخته می شود. همچنین مقرنس  به کوه هایی با رگه های افقی که خاک های زیرسنگهایش خالی شده باشد اطلاق می شود . در واقع مقرنس چیزی شبیه به پوزه ی آهو است .

موش پا – شاپَرک – تَخت (غیر منتظم – منتظم – لوزی ) – تُرنج – شمسه – طاس  – تَنوره – تی(T)،آلات اصلی تشکیل دهنده ی مقرنس هستند.

 

با توجه به اینکه با مصالح سنگین مانند آجر ،و یابا مصالح سبک تر مانند آیینه،کاشی و یا گچ ساخته شوند،اجرای مقرنس تفاوت می کند .

   آلت های مقرنس معمولاً مقداری به صورت عمودی ساخته می شوند و سپس با قوس مناسب به قطار بعدی می رسند.در کاشیکاری معمولاً دور هر آلت  مقرنس، یک کاشی باریک آبی رنگ(به رنگ های دیگر،نظیر سفید،سیاه و...نیز دیده شده) به نام حمیل قرار می گیرد و پس از آن کاشی کاری یا آجر کاری یا گچبری آلت ها انجام می شود.

 


تعداد بازديد : 443
چهار شنبه 2 بهمن 1392 ساعت: 11:36
نویسنده:
نظرات()
می پسندم نمی پسندم
هنر نقاشی

نقاشی و رنگ آمیزی

 

  در گچبری، نقاشی و رنگ آمیزی یکی از اصولی می باشد که هنگام طراحی می بایستی  در نظر گرفته شود. رنگسایه و رنگ آمیزی یکی از مهمترین عوامل در زیبایی گچبری بعد از اتمام کار می باشد. هنر نقاشیِ دیواری از دیر باز جزء کارهای ذوقیِ بشر محسوب می شده و از زمانی که انسان در غارها می زیسته، انجام می شده است. رنگ آمیزی دیوار ها در تمدن سیلک در هزاره ی پنجم پیش از میلاد و نگاره های فراوانی که بر روی ظروف و ابزار های چوبی سلاح ها انجام می شده، بازگو کننده ی باورها و تمایلات هنری مردمان زمان ها پیش از تاریخ است.

   در هنر نقاشی از قواعد هنری و دانش مهندسی استفاده شده است ،که این، دو مثال بارز از هنرهای سنتی در ایران است و بر وابستگی فن و هنر تأکید دارد.

رنگ در تزئینات گچبری ها نقش بسزایی دارد. با توجه به یافته های باستان شناسی، این نکته شایان ذکر است که از نخستین قرون اسلامی اولین گچبری ها را رنگ آمیزی کرده اند.

 


تعداد بازديد : 294
چهار شنبه 2 بهمن 1392 ساعت: 11:33
نویسنده:
نظرات()
می پسندم نمی پسندم
هنر نقاشی اسلیمی بر هنر یزدی بندی در کاربندی محراب

رزبران


تعداد بازديد : 772
چهار شنبه 2 بهمن 1392 ساعت: 11:25
نویسنده:
نظرات()
می پسندم نمی پسندم
هنر یزدی بندی

نیمکارویزدی بندی

 

نیمکار

  نیمکار یعنی نصف چشمه که عملکرد هایی نظیر سر در ورودی ، محراب و ... دارد. نیمکار را بر اساس عمق و دهانه بر طُرق مختلف می توان رسم کرد.

 

یزدی بندی

 

 یزدی بندی، حالتی است ما بین رسمی و مقرنس. کلید رسم و اجرای آن تخته هایی است که برروی دایره هایی به مرکز شمسه قرار دارد. همچون قطارهای مقرنس، هر تخته با تخته ی بعدی به یک اندازه اختلاف ارتفاع دارند. می توان با حذف تخته های افقی، یکسره از رسمی اقتباس کرد و یزدی بندی را بوجود آورد. یزدی بندی معمولاً در جاهایی به کار می رود که یا رسمی نمی گنجد و یا مقرنس گران تمام می شود.


تعداد بازديد : 524
چهار شنبه 2 بهمن 1392 ساعت: 11:16
نویسنده:
نظرات()
می پسندم نمی پسندم
درباره ما
مطالب تصادفی
ورود کاربران
عضويت سريع
لینک دوستان
پیوندهای روزانه
خبرنامه
آخرین نظرات کاربران